יום חמישי , 24 אוגוסט 2017
פרסומים אחרונים:

בחירת דומיין לעסק שלכם – המדריך המקיף

htc-biz

איך לבחור שם דומיין מתאים לאתר עסקי

הערה חשובה: התוכן הבא מתייחס לבחירה נכונה של דומיין עבור בית עסק, וההמלצות כאן מתייחסות לשיקולים בהתאם, ולא בהכרח משקפים את ערך הדומיין במובן של סחר חליפין בשוק הדומיינים העולמי. אם אתם מחפשים דומיין להשקעה השיקולים הם שונים.
כמו שמיקום גיאוגרפי (כתובת) משפיע על פוטנציאל העסק, כך גם שם דומיין טוב ונכון חשוב להצלחת העסק.

ראשית, חשוב לציין שיש פער בין דומיין טוב שמתאים לצרכים הספציפיים שלכם לבין דומיין שהוא בהכרח יקר ערך במובנים של סחר חליפין בשוק. שוק המסחר בדומיינים מושפע מהמון גורמים ויש לו מאפיינים ייחודיים שלא חלים על שווקים אחרים. דומיין יקר הוא לא בהכרח טוב כמו שדומיין זול הוא לא בהכרח רע. הכל בהתאם לצרכים היחודיים שלכם, וכן, גם לאילוצים היחודיים שלכם.

לכן, לפני שאתם נכנסים לעומק השיקולים האובייקטיבים המופיעים בהמשך, תקדישו זמן להגדרה ברורה של המטרות העיקריות שלכם. תשאלו שאלות כגון: מה אני מוכר? מה העיסוק העיקרי של האתר? מי קהל היעד העיקרי? האם מדובר באתר מקומי או בינלאומי? ועוד שאלות רבות שיכולות לעזור לכם למקד את הבחירה. חשיבה זו ותעדוף בהתאם הם קריטיים במיוחד בגלל שרוב הסיכויים שלא תוכלו "לקבל הכל" מבחינת הדומיין ותצטרכו להחליט על מה להתפשר.

חלק א': סיומת הדומיין (gTLD / ccTLD)

אם העסק שלכם הוא מקומי ופונה בעיקרו לקהל ישראלי, זה רק טבעי שתבחרו בסיומת הישראלית .co.il
לעומת זאת עבור אתר בינלאומי תוכלו לבחור באחת או יותר מהסיומות הרבות הקיימות בשוק. הסיומות העיקריות והפופולריות ביותר הן .com, .net, .org כאשר ה-.com מוביל בראש. סיומות נוספות שניתן לשקול הן .info, .me, .biz, .co

.com היה ונשאר ה"קינג" של הסיומות. הוא הפופולרי ביותר, ולפיכך הקשה יותר להשגה (נכון לתחילת 2013 דווח מעל 105 מיליון דומיינים דוט קום רשומים). הסיבה לכך היא היסטורית, זו היתה הסיומת הראשונה באינטרנט ורוב המשתמשים מזהים שמות דומיין עם הסיומת דוט קום. המשמעות היא שאם משתמש מסוים זוכר שם דומיין של עסק אבל לא זוכר את הסיומת, הוא בדרך כלל יהמר על .com (שוב, מדובר בשוק העולמי. בישראל רוב המשתמשים יחפשו .co.il)

אם כן, אתרים הממוקמים על דומיין עם סיומת אחרת יאבדו נתח מסוים מה-traffic. זה לא אומר שסיומת אחרת היא בחירה לא טובה. זה רק אומר שתצטרכו לשקול את חשיבות הסיומת אל מול שיקולים חשובים אחרים (כגון עלות רכישת הדומיין – מן הסתם שוק הדוט קום היה ונשאר יקר עד יקר מאוד) ולקבל החלטה מושכלת. במקום השני בפופולריות נמצאת .net שגם הולכת וגדלה עם הזמן. .org יכולה להיות בחירה טובה אם אם מדובר במלכ"ר או שאתם רוצים לשדר מסר יותר חברתי תרבותי.

אם אפשר כדאי להימנע מהסיומות .biz ו- .info הן לגמרי קבילות ולא בעייתיות מבחינת מנועי החיפוש, אבל בהסתכלות יחסית מול סיומות אחרות, החדירה לשוק וכתוצאה מזה הפופולאריות אצל המשתמשים אינה גבוהה.

עדכון: הסיומות החדשות שמונפקות כעת לאינטרנט פותחות אופציות נוספות רבות לבחירה.

חלק ב': שם הדומיין – ידידותיות למשתמש

תבחרו בשם שיחסית קל לאיית ולזכור. ככל האפשר יש להימנע משמות שכוללים גם אותיות וגם ספרות (יוצא מכלל זה מצב בו שם העסק שלכם הוא מספר טלפון מעורב עם אותיות 1800-[company name]). שוב, זה לא כלל ברזל וזה לא אומר שאם שם העסק הקיים שלכם הוא במקרה קשה לאיות שעליכם לשנות אותו לאיזה שם לא קשור שקל לאיות. תבחנו את הדברים ותבינו מה יותר חשוב במקרה שלכם.

שם קצר יכול להוות יתרון מבחינת כמה הוא "קליט", אבל גם שמות בעלי 15 תווים ויותר הם לגמרי קבילים ויכולים לשמש אתכם נאמנה אם הם מתארים את תוכן האתר או את העסק שלכם. לפעמים שם ארוך שמתאר היטב את העסק יהיה קל יותר לזכור מאשר שם קצר חסר משמעות – תחשבו על WePaintYourHouse.com מול WPYH.com (ראשי תיבות של הנ"ל).

דומיינים עם מקפים (Hyphenated Domains) :

יש דעות לכאן ולכאן לגבי השימוש בדומיינים עם מקף/ים (למשל: israel-israeli.co.il). אנשי מקצוע רבים טוענים שדומיין ללא מקף יתפקד טוב יותר במנועי החיפוש בהשוואה לדומיין עם מקף.

מצד שני, ידוע שמנועי חיפוש מתרגמים מקף ל-"רווח", וכך המקף בעצם מורה למנוע החיפוש על ההפרדה הנכונה בין מילות המפתח השונות, דבר שיכול לסייע בקביעת רלוונטיות לחיפוש של המשתמשים.

כנראה שהאמת היא, כמו תמיד, איפשהו באמצע. אבל בכל מקרה כדאי להתחשב בשיקולים הבאים בכל הנוגע לשמות דומיין עם מקפים.

  •  אין שום יתרון במקפים כאשר מדובר במילה אחת (כגון: d-a-s-h.co.il). כדאי להימנע.
  •  מבחינת מיתוג, אנשים רבים שוכחים לכלול את המקף כשהם מקישים דומיין ולכן צריך לקחת בחשבון שבהכרח חלק מהמשתמשים (אלו שמקישים את הדומיין ישר ב URL) ינחתו באתר המקביל ללא המקף.
  •  מילים המחוברות במקף קלות יותר לקריאה, במיוחד כשמדובר במילים ארוכות (לדוגמא:
  • artificial-intelligence מול artificialintelligence).
  •  יש כאלה שפוסלים שימוש במקפים בגלל שבעבר נעשה שימוש רב בדומיינים עם מקפים לצרכי ספאם ואנשים "מקשרים" דומיין עם מקף כדומיין של ספאם. אבל מה שחשוב באמת זה התוכן של האתר. ישנם אתרים רבים איכותיים שמשתמשים בדומיין עם מקף וגם ממוקמים היטב במנועי החיפוש.

ולמרות הכל, אי אפשר להתעלם מהעובדה שדומיינים ללא מקף נסחרים בשוק במחירים משמעותית גבוהים יותר משמות דומיין עם מקף. ועובדה זו צריכה להילקח בחשבון במכלול השיקולים.

הערה: ברור, שאם אפשר להחזיק בשני הדומיינים (גם עם וגם בלי מקפ/ים) זה מועיל מבחינה תחרותית.

מספר המילים בשם הדומיין

גם למספר המילים הכלולות בדומיין יכולה להיות השפעה על מדד הידידותיות למשתמש וכדאי לשים לב לעניין הזה. חברות מותגים בדרך כלל משתמשות בדומיין בעל מילה אחת או מקסימום שתיים בגלל שזה יותר קליט לאדם הממוצע מאשר מחרוזות ארוכות. זה לא אומר שכל עסק בהכרח צריך לשאוף לדומיין עם לא יותר משתי מילים, לפעמים גם שלוש ואפילו ארבע מילים בדומיין יכול להיות בחירה הגיונית.

לדוגמא, בהיעדר אופציה טובה יותר, חברת משלוחי מזון בתל אביב יכולה עדיין לפעול תחת שם הדומיין TelAvivFoodDelivery.co.il בביטחון שיש לה שם טוב עם רלוונטיות גבוהה לתחוםם העיסוק שלה ולחיפושי משתמשים באינטרנט. כדאי להימנע מלעלות מעל לארבע מילים בשם דומיין, אלא אם כן יש סיבה טובה אחרת שמצדיקה זאת.

(זכרו שיש מחרוזות בנות שתי מילים שארוכות יותר ממחרוזת אחרת בעלת 4 מילים [ לדוגמא: InvestmentConsultants מול WeCareForYou]. אולי אפשר לומר, שככל שהפער בין מספר המילים לסך מספר כל האותיות גדול יותר (באופן יחסי), כך יפחת יתרונו של השם בעל פחות מילים על פני האחר)

חלק ג': שם דומיין גנרי מול שם דומיין מיתוגי

הערה חשובה: לא בהכרח צריך לבחור אחד מבין השניים. למעשה להחזיק שני דומיינים, אחד של המותג ואחד נוסף גנרי (להפנות את שניהם לאותו אתר) יכול להיות שילוב טוב מאוד עבור עסק.
שם מותג בדומיין:

עסק עם מותג רשום קיים יכול להחליט לבחור דומיין על שם המותג (ככל שהדבר מתאפשר מבחינת סטטוס הדומיין) עם הסיומת הרלוונטית לאותו מקרה.(כמובן, שימוש בשם דומיין של מותג קיים על ידי אדם שאינו בעל הזכויות למותג יכול לגרור בעיות משפטיות כאשר החברה בעלת הזכויות תגיש תלונה או תביעה בגין השימוש).

שם דומיין מיתוגי יכול להיות בחירה טובה במידה ואחד מהדברים הבאים חל עליכם:

  • אתם בעלי מותג קיים וידוע
  • אתם עוד לא בעלי מותג קיים וידוע, אבל בכוונתכם להשקיע משאבים משמעותיים במיתוג ושיווקהשם שלכם.
  • אתם בעלי חנות פיזית קיימת שנושאת את השם הזה.

מה זה דומיין גנרי ולמה זה טוב?

שם (או מחרוזת) גנרי הינו שם שאינו ייחודי לחברה מסוימת ואינו המצאה שיווקית אלא מכיל מילים מתוך המילון שכולנו מכירים ושמתארים מוצר או שרות כלשהו.

לדוגמא, יצרן של כפפות ספורט לאפניים יכול לבחור ב- www.CyclingGloves.com כשמו של האתר / חנות באינטרנט. או מלון בוטיק בירושלים יכול לבחור JerusalemBoutiqueHotel.com.

הסיבה לבחירת שם גנרי היא כמובן העובדה שמדובר בשם שמעיד כבר בעצמו על המוצר או השירות שניתן. וכך, מעבר לרלוונטיות כללית ישנו גם יתרון שברשימת התוצאות במנועי החיפוש הגולשים מקבלים כבר אינדיקציה לרלוונטיות המוצר או השרות שהם מחפשים, מה שיכול להגדיל את הסיכויים שיבחרו באתר שלכם מבין כלל התוצאות. על אחת כמה וכמה אם שם הדומיין הוא זהה למחרוזת החיפוש שהמשתמשים הקישו (הרלוונטיות כאן היא בעיקר לשווקים בחו"ל – לדוגמא: המשתמש מבצע חיפוש בגוגל cycling gloves ורואה בדף התוצאות אתר שכתובתו הוא www.cyclinggloves.com). דבר כזה מכונה בתעשייה Exact Match Domain או EMD.

חשוב לזכור בהקשר הזה את הסביבה העסקית בתקופה שלפני האינטרנט: מותגים פורסמו בחוצות על שלטים, עיתונים ומגזינים, רדיו וטלויזיה. המכנה המשותף לכל הערוצים הללו הוא שזה נעשה בשיטת PUSH, כלומר האינפורמציה "נדחפת" אל הקהל (שבחלקו הגדול לא מעוניין באותה עת במוצר או השרות) בניסיון להשאיר חותם של מותג מסוים לכשיצטרכו מוצר או שרות.

שיטת PUSH עדיין חיה וקיימת כיום (בעיקר לחברות עם תקציב שיווק בינוני עד גדול), אבל בעידן האינטרנט שיטת ה PULL (כמו בספר פיזי של דפי זהב לפני האינטרנט) הפכה להיות ערוץ מאוד מרכזי להגעה ללקוחות, או יותר נכון במקרה הזה, להגעה של לקוחות אל בית העסק כתוצאה מחיפוש רלוונטי במנוע חיפוש. שמות מותג כמובן עדיין משחקים תפקיד בבידול חברה אחת מחברה אחרת, אבל הדומיננטיות של שיטת ה PULL בעידן הזה מגבירה את תשומת הלב לסנריו בו הלקוח בזמן אמת מגיע דרך מנוע חיפוש לבית העסק. לכן, התחרות בימינו היא גם ואולי בעיקר בתחום התוכן הרלוונטי והידידותיות למשתמש.

לסיכום:

בחירת שם דומיין עבור עסק זה עניין שכדאי להשקיע בו מחשבה רבה. הדומיין ילווה את העסק לטווח ארוך, וכל מי שמכיר קצת את תחום העסקים באינטרנט יודע שלעבור בעתיד לדומיין אחר זה קשה מאד ולא מומלץ. זה קצת כמו לקחת בניין קיים, לשלוף אותו מהקרקע ולהעביר אותו לרחוב אחר.

על מנת להגיע לבחירה נכונה על בית העסק לשרטט לעצמו "גרף אילוצים" בהתאם לנסיבות המיוחדות שלו. האילוצים הם בין השאר, תקציב, תחום עסקי, תחרות, קהלי יעד, אילו דומיינים פנויים, אילו דומיינים לא פנויים אבל מוצעים למכירה על ידי הבעלים וכו'.

מומלץ מאוד לעבוד בצוות ולעשות סיעור מוחות, וכן מומלץ לבחור לפחות שניים או שלושה דומיינים אפשריים כאלטרנטיבות שונות ולהשוות ביניהם, כל אחד ויתרונותיו וחסרונותיו. בצורה זו ההכרעה תהיה יותר מושכלת.

כדאי גם לשלוח אימייל לקבוצה של אנשים שאתם מיודדים איתם ולקבל מהם פידבקים על איזה מבין האלטרנטיבות השונות הם חושבים שהכי מתאים לכם. גם אם לא מדובר באנשי מקצוע, במקרים רבים התגובות יכולות להעלות נקודות שלא חשבתם עליהם לפני כן.

DNX מספקת שירותי ייעוץ ותיווך בתחום שמות דומיין. פנו אלינו אם אתם צריכים עזרה.

אחסון אתרים